Allmänna villkor

Allmänna villkor

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR E-HANDEL

Dessa allmänna villkor (”Villkor”) fastställer dina rättigheter och skyldigheter som köpare och våra rättigheter och skyldigheter som säljare inom ramen för avtal som ingås genom distanskommunikation, specifikt via e-butiken på vår webbplats Knifestock.se. Handlare är: SHADOW Slovakia s.r.o., IČO: 50 231 111, Cabajská 42, Nitra 949 01, registrerad i handelsregistret vid District Court Nitra, avdelning: sro, filnummer: 40399/N, DIČ: 2120318211, IČ DPH: SK2120318211 e-post info@knifestock.se telefonnummer +359 42 952 905

Tillsynsmyndighet är i synnerhet Slovakiska handelsinspektionen (SOI), SOI-inspektoratet för Nitriansky län, med säte: Staničná 1567/9, Nitra 949 01, tel. nr. 037 772 02 16

All information om hur vi behandlar dina personuppgifter finns i våra principer för personuppgiftsbehandling, som du hittar här https://www.knifestock.se/integritetspolicy

Om någon del av dessa Villkor strider mot vad vi kommit överens om i din beställning i vår e-butik, ska den specifika överenskommelsen ha företräde framför dessa Villkor.

1. NÅGRA DEFINITIONER

1.1. Konsumentskyddslagen är slovakiska lag nr 108/2024 Z. z. om konsumentskydd samt om ändring och komplettering av vissa lagar.
1.2. Pris är det belopp du ska betala för Varorna;
1.3. Fraktkostnad är det belopp du ska betala för leverans av Varorna, inklusive kostnad för emballering, transport, porto eller andra avgifter;
1.4. Totalpris är summan av Pris och Fraktkostnad samt eventuella ytterligare kostnader och avgifter om dessa inte kunnat fastställas i förväg;
1.5. Moms är mervärdesskatt enligt gällande lagstiftning;
1.6. E-butik är den webbutik vi driver på adressen Knifestock.se där inköp av Varor sker;
1.7. Faktura är en skattemässig handling utställd i enlighet med lagen om mervärdesskatt på Totalpriset;
1.8. Säljare och operatör av webbutiken Knifestock.se inom Slovakien är SHADOW Slovakia s.r.o., IČO: 50 231 111, Cabajská 42, Nitra 949 01, registrerad i handelsregistret vid District Court Nitra, avdelning: sro, filnummer: 40399/N, DIČ: 2120318211, IČ DPH: SK2120318211 e-post info@knifestock.se telefonnummer +359 42 952 905, i lag benämnd säljare och/eller handlare; för att undvika tveksamhet är vi inte operatör av en online-marknadsplats och alltså inte en person som driver och tillhandahåller en online-marknadsplats till konsumenter, inte heller via tredje part, och vi omfattas därför inte av de särskilda informationsskyldigheter enligt § 16 och § 17 i Konsumentskyddslagen.
1.9. Beställning är ditt oåterkalleliga anbud att ingå ett Avtal om köp av Varor med oss;
1.10. Företagare är en person registrerad i handelsregistret, driver verksamhet på basis av näringstillstånd, annan särskild behörighet enligt särskilda föreskrifter eller en person som bedriver jordbruksverksamhet och är registrerad enligt särskild föreskrift.
1.11. Konsument är en fysisk person som vid ingående och fullgörande av ett konsumentavtal inte agerar inom ramen för sin affärsverksamhet eller annan yrkesverksamhet.
1.12. Konsumentköpeavtal är ett köpeavtal ingånget mellan handlaren som säljare och Konsumenten som köpare, om föremålet är lös egendom, även sådan som ska tillverkas eller framställas, bl.a. enligt Konsumentens specifikation.
1.13. Varor är allt som kan köpas i e-butiken.
1.14. Användarkonto är ett konto skapat utifrån de uppgifter du angivit, som möjliggör lagring av inmatade uppgifter och historik över beställda Varor och ingångna avtal;
1.15. Du, om du handlar i vår e-butik, är juridiskt benämnd köpare. Om du anger ditt organisationsnummer (IČO) i beställningen är du medveten om att bestämmelserna i dessa Villkor avsedda för företagare samt villkoren som avtalats mellan oss gäller för dig. Du har dock, inom ramen för gällande rätt, full rätt till skydd mot otillbörliga och aggressiva affärsmetoder samt mot vilseledande handlingar och underlåtenheter.
1.16. Avtal är köpeavtalet som träffas på basis av en korrekt ifylld Beställning sänd via e-butiken och ingås när du mottar vår bekräftelse av Beställningen.
1.17. Distansavtal är ett avtal mellan handlare och Konsument som ingås uteslutande genom ett eller flera medel för distanskommunikation utan samtidig fysisk närvaro av handlare och Konsument, särskilt via online-gränssnitt, e-post, telefon, fax, adresserat utskick eller katalog (”Avtalet”).
1.18. Civilbalken är slovakiska lag nr 40/1964 Zb. i dess senare lydelser.

2. ALLMÄNNA BESTÄMMELSER OCH INFORMATION

2.1. Köp av Varor är endast möjligt via e-butikens webbaserade gränssnitt – Knifestock.se
2.2. Vid köp av Varor är du skyldig att lämna oss alla uppgifter korrekt, fullständigt och sanningsenligt. De uppgifter du lämnat till oss vid beställning av Varor kommer därför att betraktas som korrekta, fullständiga och sanningsenliga.

3. AVTALSSLUT

3.1. Avtal med oss kan endast ingås på slovakiska.
3.2. Avtalet ingås på distans via vår e-butik. Kostnader för användning av kommunikationsmedel som du använder vid avtalets ingående betalas av dig. Dessa kostnader ökar inte varans totalpris och avviker inte från din grundtaxa för användning av sådana medel (särskilt internetåtkomst). Genom att skicka beställningen samtycker du till användning av distanskommunikation.
3.3. För att ingå Avtal måste du i e-butiken skapa ett beställningsförslag som ska innehålla:

  1. Information om de varor som köps (du markerar varan med knappen ”Lägg i varukorg / Till varukorgen”).
  2. Information om pris, fraktkostnad, moms, betalningssätt för totalpriset och önskat leveranssätt. Denna information anges när du skapar beställningsförslaget och beräknas automatiskt utifrån vald vara och leveranssätt.
  3. Dina identifikationsuppgifter som behövs för leverans: namn, efternamn, leveransadress, telefonnummer och e-postadress.
  4. Om vi ska leverera varor till dig regelbundet och upprepade gånger, även information om hur länge leveranserna ska pågå.

3.4. Under skapandet av beställningsförslaget kan du ändra och kontrollera uppgifterna fram till dess att det skapas.
3.5. Efter kontroll och genom att klicka på knappen ”Beställning med betalningsskyldighet” skapar du beställningen. Innan du klickar på knappen måste du bekräfta att du tagit del av Villkoren och godkänner dem. Utan denna bekräftelse går det inte att skapa beställningen. Efter klick skickas all ifylld information direkt till oss.
3.6. Vi bekräftar din beställning så snart som möjligt via ett meddelande till den e-postadress du angav i beställningen. Bekräftelsen innehåller en sammanfattning av beställningen och dessa Villkor. Genom bekräftelsen ingås Avtalet mellan dig och oss. De villkor som gäller på beställningsdagen utgör en integrerad del av Avtalet.
3.7. Det kan uppstå situationer då vi inte kan bekräfta din beställning, till exempel om varan inte är tillgänglig eller om du beställer fler enheter än tillåtet. Information om maximalt antal enheter tillhandahålls i förväg i e-butiken. Om vi inte kan bekräfta beställningen kontaktar vi dig och skickar ett erbjudande om att ingå Avtal i ändrad form. Avtalet ingås i sådant fall när du bekräftar vårt erbjudande.
3.8. Om ett uppenbart felaktigt pris anges i e-butiken eller i beställningsförslaget, till exempel på grund av tekniskt fel, är vi inte skyldiga att leverera varan till detta pris även efter bekräftad beställning. I sådant fall kontaktar vi dig omedelbart och har rätt att frånträda Avtalet, varvid vi skickar ett erbjudande om att ingå ett nytt Avtal i ändrad form. Det nya Avtalet ingås när du bekräftar vårt erbjudande. Om du inte bekräftar vårt erbjudande inom 3 dagar har vi rätt att frånträda Avtalet. Som uppenbart prisfel anses t.ex. att priset uppenbart inte motsvarar det normala priset hos andra återförsäljare eller innehåller uppenbart felaktiga siffror.
3.9. Efter att Avtalet ingåtts är du skyldig att betala Totalpriset.
3.10. Om du har ett Användarkonto kan du göra en beställning via detta. I så fall är du skyldig att kontrollera att förifyllda uppgifter är korrekta, sanna och fullständiga. Beställningsprocessen är densamma som för köpare utan Användarkonto, men du behöver inte fylla i dina uppgifter igen.
3.11. I vissa fall tillåter vi att rabatt används vid köp av varor. För att erhålla rabatten måste du ange uppgifterna om rabatten i avsett fält i beställningsförslaget. Varorna tillhandahålls därefter med rabatt.

4. ANVÄNDARKONTO

4.1. Efter registrering i vår e-butik kan du logga in på ditt Användarkonto.
4.2. Vid registrering av Användarkonto måste du ange korrekta och sanna uppgifter och vid ändringar uppdatera dem.
4.3. Åtkomst till Användarkontot skyddas av användarnamn och lösenord. Du är skyldig att hålla dessa uppgifter konfidentiella och inte lämna dem till någon annan. Vi ansvarar för missbruk av dessa uppgifter.
4.4. Användarkontot är personligt och du har inte rätt att låta tredje part använda det.
4.5. Vi kan avsluta ditt Användarkonto, särskilt om du inte använder det under mer än 6 månader, om du frånträder Avtalet eller om du bryter mot dina skyldigheter enligt Avtalet.
4.6. Användarkontot behöver inte vara tillgängligt utan avbrott, särskilt inte på grund av nödvändigt underhåll av hård- och mjukvara.

5. PRIS- OCH BETALNINGSVILLKOR, ÄGANDERÄTTSFÖRBEHÅLL

5.1. Pris anges alltid i e-butiken, i beställningsförslaget och i Avtalet. Vid motstridighet mellan priset som anges vid varan i e-butiken och priset i beställningsförslaget gäller priset i beställningsförslaget, vilket alltid blir detsamma som i Avtalet. I beställningsförslaget anges även Fraktkostnad och eventuella villkor för fri frakt.
5.2. Totalpris enligt punkt 1.4 anges inklusive moms och alla avgifter som fastställs i särskilda lagar.
5.3. Betalning av Totalpriset begärs efter att Avtalet ingåtts och före överlämnande av Varorna. Du kan betala Totalpriset på följande sätt:

  1. Online med kort.
  2. Postförskott. I så fall betalas vid leverans mot utlämning av Varorna. Vid postförskott förfaller Totalpriset vid mottagande av Varorna.
  3. Kontant vid avhämtning. Kontant betalning är möjlig vid avhämtning på våra verksamhetsställen, vars lista finns på vår webbplats. Vid kontant betalning vid avhämtning förfaller Totalpriset vid mottagandet av Varorna.

5.4. Faktura utfärdas elektroniskt efter betalning av Totalpriset och skickas till den e-postadress du angivit i Beställningen. Fakturan bifogas även fysiskt till Varorna och är tillgänglig i Användarkontot om du har ett sådant.
5.5. Äganderätten till Varorna övergår till dig först efter att du betalat Totalpriset och Varorna levererats till dig. Vid banköverföring anses Totalpriset betalt när beloppet krediterats vårt konto, i övriga fall när betalningen genomförts.

6. LEVERANS AV VAROR, RISKEN FÖR SLUMPVISA HÄNDELSER OCH FÖRLUST

6.1. Varorna levereras enligt ditt val, med följande alternativ:

  • Packeta Slovakia s. r. o.
    Sliačska 1E, 831 02 Bratislava – stadsdelen Nové Mesto
  • Direct Parcel Distribution SK s.r.o.
    Pri letisku 5, 821 04 Bratislava – stadsdelen Ružinov
  • Slovenská pošta, a.s.
    Partizánska cesta 9, 975 99 Banská Bystrica 1

6.2. Leverans är endast möjlig inom Slovakien.
6.3. Vi ska leverera Varorna utan dröjsmål, dock senast inom 30 dagar från avtalets ingående, om inte annat avtalas. Varorna anses levererade när du eller av dig angiven person tar emot dem, eller när vi lämnar dem till en transportör som du utsett utanför de leveransalternativ vi erbjudit. Om Varorna kräver montering eller installation av oss anses leverans skedd först när montering eller installation är slutförd.
6.4. Vid fullgörande av Avtalet kan omständigheter uppstå som påverkar leveransdatumet för de beställda Varorna. Om ändrat leveransdatum och nytt beräknat datum informerar vi dig omedelbart via e-post; din rätt att frånträda Avtalet påverkas inte. I vårt meddelande ber vi dig också ange om du vidhåller leverans på det nya datumet. Vid avhämtning på vår verksamhetsplats informerar vi alltid via e-post när Varorna kan hämtas.
6.5. Vid mottagande från transportör är du skyldig att kontrollera att emballaget är oskadat och vid skada omedelbart meddela transportören och oss. Om emballaget är skadat på ett sätt som tyder på obehörig hantering behöver du inte ta emot Varorna.
6.6. Du ska ta emot Varorna på avtalad plats och tid. Om du inte tar emot Varorna enligt föregående mening meddelar vi via e-post var och inom vilken frist du kan hämta dem, eller så levererar vi dem på nytt på din skriftliga begäran skickad senast 14 dagar från den dag du skulle ha tagit emot Varorna; du förbinder dig att ersätta alla kostnader för omleverans på din begäran. Om du bryter mot din skyldighet att ta emot Varorna, med undantag för fallen i punkt 6.4, innebär det inte att vi brutit vår leveransskyldighet. Att du inte tar emot Varorna är inte skäl att frånträda Avtalet. Om du inte tar emot Varorna ens inom en tilläggsfrist har vi rätt att frånträda Avtalet på grund av väsentligt avtalsbrott från din sida. Om vi utövar denna rätt anses frånträdet gälla den dag det delges dig. Frånträdet påverkar inte vår rätt till ersättning för faktisk kostnad för leveransförsök på din begäran eller annan uppkommen skada.
6.7. Om Varorna av skäl på din sida måste levereras upprepade gånger eller på annat sätt än avtalat ska du ersätta våra kostnader för sådan omleverans på din begäran. Betalningsuppgifter för dessa kostnader skickas till din e-postadress i Avtalet och förfaller inom 14 dagar från e-postens leverans.
6.8. Risken för slumpmässig skada, försämring och förlust av Varorna övergår på dig vid leverans. Om du inte tar emot Varorna eller vägrar ta emot dem, med undantag för fallen i punkt 6.4, övergår risken när du hade möjlighet att ta emot dem men inte gjorde det av skäl på din sida. Riskövergången innebär att du från denna tidpunkt bär alla följder av förlust, förstöring, skada eller annat värdeminskning av Varorna.

7. ANSVAR FÖR FEL

7.1. Inledande bestämmelser om felansvar
7.1.1. Om du är Företagare förbinder vi oss att leverera Varorna i avtalad kvalitet, kvantitet och utan fel.
7.1.2. Om du är Konsument förbinder vi oss att leverera Varorna i enlighet med de allmänna kraven enligt § 617 i Civilbalken och de avtalade kraven enligt § 616 i Civilbalken, presenterade genom egenskaperna hos de Varor du beställt i vår e-butik eller i vårt marknadsföringsmaterial avseende de levererade Varorna, och utan fel. Varorna behöver inte uppfylla de allmänna kraven enligt § 617 om vi vid avtalets ingående uttryckligen informerat dig om att en viss egenskap inte motsvarar sådana allmänna krav och du uttryckligen och särskilt samtyckt till detta.
7.1.3. Sålda Varor uppfyller de allmänna kraven enligt § 617 i Civilbalken om de:

  1. är lämpliga för alla ändamål som varor av samma slag normalt används för, med beaktande av lagar, tekniska standarder eller branschens uppförandekoder, om tekniska standarder inte utarbetats;
  2. överensstämmer med beskrivning och kvalitet hos prov eller modell som vi tillhandahållit före avtalets ingående;
  3. levereras med tillbehör, förpackning och anvisningar inklusive monterings- och installationsanvisning som du rimligen kan förvänta dig;

7.1.4. d) levereras i den kvantitet, kvalitet och med egenskaper inklusive funktionalitet, kompatibilitet, säkerhet och förmåga att vid normal användning behålla sin funktionalitet och prestanda (livslängd) som är normala för varor av samma slag och som du rimligen kan förvänta med hänsyn till varornas natur och med beaktande av varje offentligt uttalande från oss eller annan person i samma leveranskedja, inklusive tillverkaren, eller för deras räkning, särskilt i marknadsföring eller märkning; som tillverkare anses den som framställt varan, importören till EU-marknaden eller en annan person som utger sig för att vara tillverkare genom att fästa sitt namn, varumärke eller annat särskiljande kännetecken på varan. Vi ansvarar för fel som varan har vid leveransen i den omfattning som anges i punkterna 7.1.1. eller 7.1.2. i dessa Villkor.
7.1.5. Om du är Företagare ansvarar vi inte för fel i följande fall:
7.1.5.1. om du informerats om befintliga fel eller måste ha känt till dem utifrån omständigheterna vid avtalets ingående och felen inte strider mot de avtalade egenskaperna;
7.1.5.2. om fel uppstått efter att du tagit emot Varorna, förutsatt att felen inte uppstått genom vårt åsidosättande eller att du haft möjlighet att ta emot Varorna enligt artikel 6 men utan skäl vägrat eller inte tagit emot dem;
7.1.5.3. om du inte framfört synliga fel i tid enligt punkt 7.3.1.;
7.1.5.4. om du inte framfört dolda fel i tid enligt punkt 7.3.2.;
7.1.5.5. vid begagnade Varor ansvarar vi inte för fel som uppkommit genom användning eller slitage. Vid varor som säljs till lägre pris ansvarar vi inte för de fel som motiverar det lägre priset.
7.1.6. Om du är Konsument ansvarar vi inte för fel och egenskaper hos Varorna om:
7.1.6.1. du inte framfört fel i tid inom den frist som anges i punkt 7.4.1.;
7.1.6.2. varornas egenskaper inte motsvarar de allmänna kraven enligt § 617 i Civilbalken och vi tydligt skriftligen informerat dig om detta och du uttryckligen skriftligen samtyckt till avvikelsen;
7.1.6.3. fel uppstått till följd av felaktig installation eller underlåtenhet att installera nödvändiga uppdateringar, om vi tillhandahållit sådana uppdateringar, informerat dig om tillgängligheten och konsekvenserna av att inte installera dem;
7.1.6.4. underlåtenheten eller felaktig installation av nödvändiga uppdateringar inte orsakats av brister i vår installationsanvisning;
7.1.7. Den allmänna garantitiden är 24 månader. Garantitiden börjar löpa från det att du tar emot Varorna.
7.1.8. Vid byte av Varor börjar garantitiden löpa på nytt från det att du tar emot de nya Varorna.
7.1.9. Dina rättigheter enligt felansvaret för Varor som omfattas av garanti upphör om de inte görs gällande inom garantitiden. För varor som snabbt försämras måste dock fel göras gällande senast dagen efter köpet, annars förloras rätten.

7.2. Sålda Varor är felaktiga om de inte överensstämmer med de avtalade kraven och de allmänna kraven ovan eller om deras användning förhindras eller begränsas av tredje mans rättigheter, inklusive immateriella rättigheter. Vi garanterar att vid riskövergång enligt punkt 6.8 i Villkoren är Varorna fria från fel, särskilt att de:

  1. överensstämmer med beskrivning, slag, mängd och kvalitet och har egenskaper som avtalats med dig, och om inget uttryckligen avtalats, sådana som vi angett i beskrivningen eller som rimligen kan förväntas med hänsyn till varornas natur;
  2. är lämpliga för de ändamål vi angivit eller för de ändamål som är vanliga för varor av detta slag och är funktionsdugliga;
  3. uppvisar definierad förmåga att fungera med hårdvara eller mjukvara som varor av samma slag normalt används med utan ändringar (kompatibilitet) och definierad förmåga att fungera med annan hårdvara eller mjukvara än sådan varor normalt används med (interoperabilitet);
  4. levereras med allt tillbehör och anvisningar om så avtalats med dig i Avtalet;

7.3. Villkor för att göra gällande felansvar (reklamation) särskilt för Företagare
7.3.1. Du är skyldig att utan onödigt dröjsmål meddela och påtala fel efter att du kunnat upptäcka det, dock senast inom 3 dagar från mottagandet av Varorna.
7.3.2. Rätt att göra gällande ansvar för andra (dolda) fel ska du framföra enligt punkt 7.5.1. nedan utan onödigt dröjsmål efter att du upptäckt felet, dock senast inom garantitiden.
7.3.3. Om Varor levereras till dig i skadat eller brutet emballage eller försändelsen uppenbart är för lätt, ber vi dig att inte ta emot sådana Varor från transportören och att omedelbart informera oss om detta på telefon +359 42 952 905 eller via e-post info@knifestock.se Vid synliga fel (t.ex. mekanisk skada) ska du utan dröjsmål framställa reklamation enligt punkt 7.5.1. nedan. Vi beaktar inte sen reklamation av synliga fel på Varorna, inklusive fel bestående i ofullständiga Varor.
7.3.4. Garantin gäller alla fel på Varorna som beskrivs i punkt 7.2. och/eller i strid med vårt åtagande i punkt 7.1.1a. i dessa Villkor.
7.3.5. Du har inte rätt att göra gällande felansvar om vi inte ansvarar för fel enligt punkt 7.1.5. eller enligt gällande lag vid avtalets ingående, eller om du kände till felet före mottagandet av Varorna, eller om vi uppmärksammat dig på det eller gett prisavdrag av den anledningen.

7.4. Villkor för att göra gällande felansvar (reklamation) särskilt för Konsumenter
7.4.1. Du har rätt att göra gällande felansvar för fel som uppkommer på mottagna Varor inom 2 månader från det att felet upptäcktes, dock senast inom 24 månader från leverans av Varorna.
7.4.2. Om Varor levereras i skadat eller brutet emballage eller försändelsen uppenbart är för lätt, rekommenderar vi att du inte tar emot sådana Varor från transportören och att du omedelbart informerar oss om detta på telefon +359 42 952 905 eller via e-post info@knifestock.se Om du ändå tar emot försändelsen ska du i transportörens närvaro kontrollera den och säkerställa att inga artiklar saknas och att alla artiklar är i ordning. Om du vid kontrollen enlig föregående mening upptäcker att skick eller antal inte överensstämmer med din beställning rekommenderar vi att upprätta en skadeanmälan med transportören eller påtala bristen i transportörens mottagningsprotokoll.
7.4.3. Vid efterföljande upptäckt av synliga fel efter mottagande (t.ex. mekanisk skada, saknade Varor eller delar, fel Varor eller delar) ber vi dig att utan dröjsmål framställa reklamation enligt punkt 7.5.1. nedan. Sen reklamation av synliga fel, inklusive ofullständiga Varor, får vi neka.
7.4.4. Du har inte rätt att göra gällande felansvar om vi inte ansvarar för fel enligt punkt 7.1.6. i dessa Villkor eller enligt gällande lag vid avtalets ingående.
7.4.5. Rätt att göra gällande felansvar ska du framställa enligt punkt 7.5.1. och inom den frist som anges i punkt 7.4.1.

7.5. Att göra gällande felansvar (reklamation)

7.5.1. Om Varorna har fel, särskilt om något av villkoren i punkt 7.1. inte uppfylls, kan du meddela oss felet och göra gällande felansvar (dvs. reklamera Varorna) genom att skicka e-post eller brev till våra adresser som anges i våra identifikationsuppgifter, eller personligen på våra verksamhetsställen vars lista finns på vår webbplats. För reklamation kan du använda vårt mallformulär som utgör bilaga nr 1 till dessa Villkor.
7.5.2. I ditt meddelande där du gör gällande reklamation ange framför allt felbeskrivning och dina identifikationsuppgifter, inklusive e-post dit du vill få besked om hur reklamationen hanteras, samt ange vilken av rättigheterna enligt punkterna 7.6.3. till 7.6.8. du åberopar.
7.5.3. Vid reklamation ska du även uppvisa inköpsbevis (faktura) för att styrka att Varorna köpts av oss, annars är vi inte skyldiga att godta din reklamation.
7.5.4. Som dag för reklamation anses den dag då felaktiga Varor tillsammans med relevanta handlingar (enligt 7.5.3) levererats. Om din reklamation är ofullständig (t.ex. oläslig, oklar, obegriplig, saknar handlingar m.m.) begär vi skriftligen, företrädesvis via e-post, komplettering. I sådant fall börjar reklamationsförfarandet den dag vi mottar din komplettering.
7.5.5. När vi mottagit din reklamation eller din komplettering utfärdar vi omedelbart ett skriftligt mottagningsbevis, respektive bekräftelse på påtalat fel. I bekräftelsen anger vi kortast möjliga frist enligt punkt 7.6.1. inom vilken vi åtgärdar felet.
7.5.6. Om du inte kompletterar reklamationen enligt punkt 7.5.4. utan onödigt dröjsmål, senast inom 10 dagar från delgivningen av vår begäran enligt 7.5.4., kommer vi att anse din inlaga som ogrundad och om den begärda informationen är nödvändig för handläggningen kan vi besluta att inte behandla den ofullständiga reklamationen.

7.6. Handläggning av reklamation

7.6.1. Enligt ditt val av åtgärd enligt punkterna 7.6.3. och 7.6.4. till 7.6.8. åtgärdar vi felet inom skälig tid, som behövs för att bedöma felet och för reparation eller utbyte med hänsyn till varans natur och felens art och allvar, och som inte överstiger 30 dagar från din reklamation eller från det fel påtalats. Vi lämnar ingen särskild konsumentgaranti enligt § 626 i Civilbalken. Vi är inte skyldiga att acceptera din valda åtgärd om den inte är möjlig eller skulle medföra oskäliga kostnader med hänsyn till varans pris och felets allvar.
7.6.2. Endast i undantagsfall och av objektiva skäl kan fristen i mottagningsbekräftelsen förlängas med den kortaste tid som behövs för att åtgärda felet. Om sådan förlängning informerar vi dig skriftligen.
7.6.3. Om det är ett fel som kan avhjälpas genom reparation har du rätt att felet kostnadsfritt, i tid och korrekt repareras på vår bekostnad.
7.6.4. I stället för reparation kan du begära utbyte av Varorna.
7.6.5. I stället för reparation kan vi alltid byta ut felaktiga Varor mot felfria om detta inte orsakar dig betydande svårigheter.
7.6.6. Efter utgången av fristen för åtgärd har du rätt till skäligt avdrag på priset eller rätt att frånträda Avtalet. Detsamma gäller om vi inte reparerar eller byter Varorna, om vi vägrar reparation eller utbyte eftersom detta inte är möjligt eller skulle kräva oskäliga kostnader, om varan fortfarande har samma fel trots reparation eller utbyte, eller om vi informerar dig om att felet inte kan avhjälpas eller att utbyte inte kan ske inom skälig tid eller utan att orsaka dig betydande svårigheter. Prisavdraget ska motsvara skillnaden mellan värdet av de sålda Varorna och det värde de skulle ha haft utan fel. Återbetalning av köpeskilling eller prisavdrag sker på samma sätt som du betalade, om vi inte uttryckligen kommer överens om annat. Alla kostnader för återbetalning bärs av oss.

Du kan inte frånträda Avtalet enligt punkt 7.6.6. om du bidragit till felets uppkomst eller om felet är obetydligt. Om Avtalet avser flera Varor kan du endast frånträda Avtalet avseende den felaktiga varan. Avseende övriga Varor kan du frånträda endast om det inte skäligen kan förväntas att du vill behålla dem utan den felaktiga varan.

7.6.7. Om det är ett fel som inte kan avhjälpas och som hindrar dig från att använda varan korrekt såsom felfri har du rätt till utbyte av varan eller att frånträda Avtalet. Samma rättigheter har du om det visserligen är avhjälpbart fel men du inte kan använda varan korrekt på grund av återkommande fel efter reparation eller på grund av ett större antal fel.
7.6.8. Vi hanterar din reklamation respektive påtalade fel genom att leverera reparerad vara, byta varan, betala ut skäligt prisavdrag eller genom ett skriftligt motiverat avslag av felansvar, dvs. avslag på din reklamation.
7.7. Om du är Konsument regleras utövandet av rättigheter enligt felansvar av § 619 ff. i Civilbalken och Konsumentskyddslagen.
7.8. Om vi nekar felansvar, respektive avslår din reklamation, har du rätt att vända dig till en ackrediterad, auktoriserad eller notifierad person (t.ex. sakkunnig, auktoriserad/ackrediterad/notifierad enhet, auktoriserad service, vetenskaplig institution m.m.) för ett sakkunnigutlåtande för att styrka vårt felansvar.
7.9. Om du styrker vårt felansvar enligt punkt 7.8. kan du på nytt påtala fel; vi kan då inte avvisa ansvaret och är skyldiga att på nytt handlägga din reklamation.
7.10. Kostnader för sakkunnigutlåtande enligt punkt 7.8. bärs av oss, men du måste göra dem gällande hos oss senast inom 2 månader från handläggningen av den förnyade reklamationen.
7.11. Härmed har du informerats om dina rättigheter relaterade till att göra gällande fel på Varorna. Genom att ingå Avtalet bekräftar du att du i förväg kunnat läsa reklamationsvillkoren och att du förstår dem.

8. FRÅNTRÄDANDE AV AVTALET

8.1. Frånträde från Avtalet, dvs. upphörande av avtalsförhållandet mellan oss och dig från början, kan ske av de skäl och på de sätt som anges i denna artikel, eller i andra bestämmelser i Villkoren där möjlighet till frånträde uttryckligen anges.
8.2. Om du är Konsument har du enligt § 20 i Konsumentskyddslagen rätt att frånträda Avtalet utan att ange skäl inom 14 dagar från mottagandet av Varorna, respektive från avtalets ingående om föremålet är en tjänst. Om vi ingått ett Avtal som avser flera typer av Varor eller leverans av flera delar börjar fristen löpa från mottagandet av den sista delen, och om vi ingått Avtal om regelbunden och återkommande leverans börjar fristen löpa från mottagandet av första leveransen. Du kan frånträda Avtalet på valfritt bevisligt sätt (särskilt genom e-post eller brev till våra adresser enligt våra identifikationsuppgifter i Villkoren). För frånträde kan du även använda vårt mallformulär som utgör bilaga nr 2 till Villkoren. Du får också frånträda Avtalet endast i förhållande till viss(a) Vara(or) om vi levererat flera Varor. Frånträdets verkningar gäller även kompletterande avtal, om vi inte uttryckligen avtalat annat. Efter mottagen anmälan om frånträde skickar vi omedelbart en bekräftelse på mottagandet via e-post eller på ett varaktigt medium.
8.3. Om du är Konsument och vi inte levererar Varorna i tid har du rätt att frånträda Avtalet även utan att ge en skälig tilläggsfrist enligt § 517.1 i Civilbalken, om (i) vi vägrar leverera, (ii) leverans i tid var särskilt viktig med hänsyn till alla omständigheter vid avtalets ingående, (iii) du före avtalets ingående meddelade oss att leverans i tid är särskilt viktig.
8.4. Inte ens som Konsument kan du frånträda Avtalet när föremålet är:

  1. tjänst som fullgjorts helt och vars tillhandahållande började före utgången av ångerfristen med ditt uttryckliga samtycke och ditt erkännande att du informerats om att du förlorar ångerrätten efter fullgjord tjänst, om du ska betala pris enligt Avtalet;
  2. försäljning av Varor vars pris beror på svängningar på finansmarknaden som vi inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen;
  3. försäljning av alkoholhaltiga drycker vars pris avtalades vid avtalets ingående, där leverans kan ske tidigast efter 30 dagar och priset beror på marknadsrörelser som vi inte kan påverka;
  4. försäljning av Varor som tillverkats enligt dina specifikationer eller tydligt anpassats åt dig;
  5. försäljning av Varor som snabbt försämras eller varor som efter leverans inte kan separeras från andra varor;
  6. försäljning av varor i förseglat hölje som inte är lämpliga att returnera av hälso- eller hygienskäl och där förseglingen brutits efter leverans;
  7. försäljning av ljud-, bild-, audiovisuella inspelningar eller programvara i förseglat hölje om förseglingen brutits efter leverans;
  8. försäljning av periodiska publikationer med undantag för prenumerationsavtal;

8.5. Fristen för frånträde enligt punkt 8.2 anses iakttagen om du inom fristen (dock senast sista dagen) skickar oss meddelande om att du frånträder.
8.6. Vid frånträde återbetalas priset inom 14 dagar från att vi mottagit meddelandet om frånträde till det bankkonto varifrån betalningen inkom, eller till det konto du anger i frånträdandet. Summan återbetalas dock inte förrän du returnerat Varorna eller styrkt att de återsänts till oss. Returnera Varorna rena, helst i originalförpackning.
8.7. Vid frånträde enligt punkt 8.2 ska du inom 14 dagar från frånträdet sända Varorna till oss, överlämna dem till oss eller till person utsedd av oss, och du bär kostnaden för returfrakt. Detta gäller inte om vi kommer överens om att hämta Varorna själva eller via utsedd person. Fristen anses iakttagen om Varorna lämnats till transport senast sista dagen. Du har rätt att få tillbaka fraktkostnaden, dock endast motsvarande det billigaste leveranssätt vi erbjudit. Om Avtalet avser tjänst som du frånträder är du skyldig att betala pris för den del som faktiskt tillhandahållits till dagen vi mottog frånträdet, om du före tillhandahållandet lämnat uttryckligt samtycke att påbörja tjänsten.
8.8. Du ansvarar för skada om Varorna skadas till följd av hantering på annat sätt än vad som krävs med hänsyn till deras art och egenskaper. Vi debiterar skadan efter att Varorna returnerats; betalning förfaller inom 14 dagar.
8.9. Vi har rätt att frånträda Avtalet vid slutsåld vara, otillgänglighet, om tillverkare, importör eller leverantör upphört med produktionen eller gjort väsentliga förändringar som omöjliggör vårt fullgörande, vid force majeure, eller om vi trots all rimlig ansträngning inte kan leverera inom den tid som anges i dessa Villkor. I dessa fall informerar vi dig utan dröjsmål och återbetalar Totalpriset inom 14 dagar från meddelandet om frånträde. Återbetalning sker på samma sätt som du betalade, utan extra avgifter, om vi inte kommer överens om annat.
8.10. Vi får även frånträda Avtalet om du inte hämtar Varorna inom 5 arbetsdagar från den dag då du var skyldig att göra det.

9. INLÄMNANDE AV ÄRENDEN OCH KLAGOMÅL

9.1. Som Konsument har du rätt att lämna in ärenden och klagomål skriftligen via e-post: info@knifestock.se
9.2. Vi informerar dig om bedömningen via e-post till din adress.
9.3. Om du inte är nöjd med hanteringen kan du lämna in en begäran om tillsyn elektroniskt via plattformen på https://www.soi.sk/sk/Podavanie-podnetov-staznosti-navrhov-a-ziadosti.soi.

10. ALTERNATIV TVISTLÖSNING FÖR KONSUMENTER

10.1. Du har rätt att kontakta oss med en begäran om rättelse via e-post till info@knifestock.se om du inte är nöjd med hur vi hanterat din reklamation eller anser att vi brutit mot dina rättigheter. Om vi avslår begäran eller inte svarar inom 30 dagar har du rätt att lämna in ett förslag om att inleda alternativ tvistlösning till ett organ för alternativ tvistlösning (”Organ”) enligt lag nr 391/2015 Z. z. om alternativ lösning av konsumenttvister och om ändring och komplettering av vissa lagar (”Lagen om alternativ tvistlösning”).
10.2. Organen är myndigheter och auktoriserade juridiska personer enligt § 3 i Lagen om alternativ tvistlösning och deras lista publiceras på Slovakiens näringsdepartements webbplats: https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektov-alternativneho-riesenia-spotrebitelskych-sporov-1.
10.3. Förslag kan lämnas på det sätt som anges i § 12 i Lagen om alternativ tvistlösning.
10.4. Du har också rätt att inleda tvistlösning online via EU-plattformen på https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sk/IP_16_297 respektive https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SK.

11. SLUTBESTÄMMELSER

11.1. All skriftlig korrespondens mellan dig och oss sker via e-post. Vår e-postadress framgår av våra identifikationsuppgifter. Vi skickar korrespondens till den e-postadress som anges i Avtalet, i Användarkontot eller varifrån du kontaktade oss.
11.2. Avtalet kan ändras endast genom skriftlig överenskommelse. Vi har dock rätt att ändra och komplettera dessa Villkor; ändringen påverkar inte redan ingångna Avtal utan endast Avtal som ingås efter att ändringen trätt i kraft. Vi informerar om ändringen endast om du har ett Användarkonto (så att du känner till informationen inför en eventuell ny beställning – ändringen ger inte rätt att säga upp eftersom inget avtal finns att säga upp) eller om vi enligt Avtalet ska leverera Varor regelbundet och upprepade gånger. Information om ändringen skickas till din e-post minst 14 dagar innan ikraftträdande. Om vi inte får uppsägning av Avtalet om regelbunden/återkommande leverans inom 14 dagar från utsänd information blir de nya villkoren del av vårt Avtal och gäller för nästa leverans efter ikraftträdandet. Uppsägningstiden är 2 månader om du säger upp.
11.3. Vid force majeure eller händelser som inte kan förutses (naturkatastrof, pandemi, driftstörningar, underleverantörsbortfall m.m.) ansvarar vi inte för skada till följd av eller i samband med sådana händelser. Om tillståndet varar längre än 10 dagar har både vi och du rätt att skriftligen frånträda Avtalet.
11.4. En oupplöslig bilaga till Villkoren är mallformulär för reklamation och mallformulär för frånträde av Avtalet med information.
11.5. Avtalet inklusive Villkoren arkiveras elektroniskt hos oss men är inte tillgängligt för dig. Du får dock alltid dessa Villkor och orderbekräftelse med sammanfattning via e-post och har därmed alltid tillgång till Avtalet utan vår medverkan. Vi rekommenderar att du sparar orderbekräftelsen och Villkoren.
11.6. Vår verksamhet omfattas inte av några uppförandekoder enligt § 2 p. i) i Konsumentskyddslagen.
11.7. Dessa Villkor träder i kraft 2024-07-01.