Reklamationsvillkor
Allmänna bestämmelser
- Med denna reklamationspolicy informerar SHADOW Slovakia s.r.o. som säljare konsumenten som köpare om villkoren och metoderna för att utöva rättigheter som härrör från ansvar för fel (reklamationer), inklusive information om var reklamationen kan göras och om utförande av garantireparationer.
- Säljaren har utfärdat denna reklamationspolicy i enlighet med lag nr. 40/1964 Samling, Civil Code i dess ändrade lydelse (hädanefter kallad "Civil Code"), lag nr. 250/2007 Samling om konsumentskydd och om ändring av lagen från Slovakiska nationella rådet nr. 372/1990 Samling om förseelser i dess ändrade lydelse (hädanefter kallad "konsumentskyddslagen"), lag nr. 391/2015 Samling om alternativ tvistlösning för konsumenter och om ändring och komplettering av vissa lagar, samt andra allmänt bindande rättsliga föreskrifter i Slovakien.
- Denna reklamationspolicy finns på den relevanta undersidan av säljarens webbplats.
- SHADOW Slovakia s.r.o. strävar alltid efter att hantera alla beställningar till våra kunders belåtenhet, men det kan ändå hända att du inte är nöjd med varan. Om du vill reklamera eller returnera varan måste du följa följande villkor.
- Säljaren ansvarar för fel på varan. Köparen är skyldig att göra anspråk på ansvar för fel på varan (hädanefter kallad reklamation) hos säljaren omedelbart efter upptäckten av dem i enlighet med säljarens reklamationspolicy.
- Återkallande av köparen från köpeavtalet baserat på bestämmelserna i § 7, 8, 9, 10 lag nr. 102/2014 Samling om konsumentskydd vid försäljning av varor eller tillhandahållande av tjänster baserat på ett avtal ingått på distans eller ett avtal ingått utanför säljarens affärslokaler och om ändring och komplettering av vissa lagar (hädanefter kallad "Lagen om konsumentskydd vid försäljning av varor baserat på avtal ingått på distans")
- Konsumenten har rätt att återkalla köpeavtalet inom 30 dagar från mottagandet av varan enligt Leveransvillkoren utan att ange någon anledning i enlighet med § 7 punkt 1 i lag nr. 102/2014 Samling om konsumentskydd vid försäljning av varor eller tillhandahållande av tjänster baserat på ett avtal ingått på distans. Genom att skicka beställningen till säljaren bekräftar köparen att säljaren i tid och korrekt har uppfyllt sina informationsskyldigheter enligt § 3 i Lagen om konsumentskydd vid försäljning av varor baserat på avtal ingått på distans. Köparen måste reklamera varan och dess fel skriftligen, via e-post eller post till den adress som säljaren har på kontaktsidan. Återkallande från avtalet måste göras skriftligen via e-post eller post.
- Köparen är medveten om att vid beställning av varor i webbutiken märkta som varor "på beställning" (levererade baserat på en särskild beställning från köparen) faller dessa inte under varor som anges i nr. 102/2014 Samling och kan inte returneras enligt föregående punkt.
- Adress för att skicka skriftlig reklamation (personlig reklamation) och leverans av reklamerad vara:
- Milena Klimova EXPANDECO - Knifestock Svedviksvägen 48 149 43 Nynäshamn SWEDEN
- Telefonkontakt: +359 42 952 905
- E-post: info@knifestock.se
- Arbetstid för mottagning av reklamationer: arbetsdagar Mån - Fre - 08:00 – 16:00 (CET).
Säljarens ansvar för fel på varan
- Säljaren ansvarar för fel som den sålda varan har vid mottagandet av köparen och för fel som uppstår efter mottagandet av varan under garantitiden. Garantitiden är 24 månader.
- För varor som säljs till ett lägre pris på grund av fel är garantitiden 24 månader, men säljaren ansvarar inte för felet för vilket det lägre priset avtalades.
- För begagnade varor (t.ex. demonstrationsmodell) är garantitiden 12 månader.
- Genom ett uttalande i garantibeviset som utfärdats till köparen eller i reklamen kan säljaren ge en garanti som överstiger den lagstadgade garantin, och villkoren och omfattningen av denna garanti bestäms i garantibeviset.
- Garantitiderna börjar löpa från datumet för mottagandet av varan av köparen.
- Tiden från att anspråk på ansvar för fel görs tills köparen efter avslutad reparation var skyldig att ta emot varan räknas inte in i garantitiden. Om varan byts ut börjar garantitiden löpa igen från mottagandet av den nya varan.
- Rättigheter från ansvar för fel på varan, för vilka garantitiden gäller, upphör om de inte görs gällande inom garantitiden.
- Säljaren ansvarar inte för:
- fel som köparen informerades om av säljaren vid tidpunkten för ingående av köpeavtalet eller som köparen med hänsyn till omständigheterna vid ingående av köpeavtalet måste ha känt till,
- uppenbara fel vid mottagandet av varan som köparen inte meddelade vid mottagandet,
- mekaniska skador på varan orsakade av köparen,
- fel som orsakas av användning av varan under förhållanden som med sin fuktighet, kemiska eller mekaniska påverkan inte motsvarar den naturliga miljön,
- fel orsakade av oprofessionell hantering, oprofessionell användning eller försummelse av vård av varan,
- skador på varan orsakade av överbelastning eller användning i strid med villkoren i bruksanvisningen, tekniska standarder eller säkerhetsföreskrifter som gäller i Slovakien,
- skador på varan orsakade av oundvikliga eller oförutsägbara händelser,
- fel orsakade av oprofessionellt ingrepp, skador vid transport, skador av vatten, eld, statisk eller atmosfärisk elektricitet eller annan force majeure,
- fel orsakade av ingrepp i varan av en obehörig person.
- Ett fel anses inte vara en icke-tillfredsställande färgnyans på varan, eftersom säljaren inte ansvarar för visningen av enskilda färgnyanser på köparens utmatningsenhet (t.ex. skärm, skrivare). Säljaren har i detta avsnitt av reklamationspolicyn korrekt informerat köparen om att den visade färgnyansen på den beställda varan kan skilja sig från verkligheten.
Utövande av rättigheter som härrör från ansvar för fel (reklamation)
- Köparen kan göra en reklamation:
- skriftligen på säljarens adress:
Milena Klimova
EXPANDECO - Knifestock
Svedviksvägen 48
149 43 Nynäshamn
SWEDEN
På denna adress finns inget företagskontor, därför är det inte möjligt att lämna paketet personligen. Adressen används endast för retur av varor. - via e-post skickad till säljarens e-postadress enligt de relevanta kontakterna som anges på säljarens webbplatser, eller genom att svara på mottagna meddelanden från säljaren.
- genom online reklamationsformulär som finns på den relevanta undersidan av säljarens webbplats, som automatiskt skickas till säljarens e-postadress.
- skriftligen på säljarens adress:
- Vid utövande av reklamation är det nödvändigt att köparen:
- beskriver felet på varan så noggrant som möjligt och om möjligt bifogar ett foto, om felets natur tillåter fotografisk dokumentation,
- levererar till säljaren ett inköpsbevis, eller på annat sätt utan tvekan bevisar att varan köptes från säljaren och meddelar säljaren vilken rättighet som härrör från säljarens ansvar för fel enligt punkt 3 i denna artikel som han gör gällande.
- Beskrivningen av felet på varan, inköpsbeviset och meddelandet om vilken rättighet som görs gällande kan köparen tillsammans med den reklamerade varan överlämna till den person som säljaren har bemyndigat att ta emot den reklamerade varan på säljarens säte. Beskrivningen av felet och meddelandet om vilken rättighet som görs gällande kan köparen också fylla i direkt i online reklamationsformuläret som finns på den relevanta undersidan av säljarens webbplats. Varan kan också skickas till säljarens säte med kurir. Vi rekommenderar kunderna att vänta med att skicka paketet tills säljaren uppmanar dem, om det är möjligt för säljaren att lösa reklamationen genom byte av paket, vilket leder till kostnadsbesparingar för köparen.
- Om köparen gör en reklamation, beslutar han samtidigt vilken av de rättigheter som härrör från säljarens ansvar för fel han gör gällande och meddelar detta beslut till säljaren. Säljaren informerar härmed köparen om hans rättigheter som härrör från ansvar för fel, som köparen kan göra gällande
Om det är ett avhjälpbart fel kan köparen göra gällande
- rätten till reparation (dvs. rätten till kostnadsfri, snabb och korrekt avhjälpning av felet),
- rätten till byte av varan (om det inte medför orimliga kostnader för säljaren med hänsyn till varans pris eller felets allvar) eller
- rätten till byte av del av varan, om felet endast gäller en del av varan (om det inte medför orimliga kostnader för säljaren med hänsyn till varans pris eller felets allvar, eller
- annan rättighet som inte uttryckligen regleras i lagen, till exempel rätten till en rimlig rabatt på varans pris, om det överenskoms med säljaren.
- Om reklamationen är berättigad: (till exempel varan är skadad, fungerar inte eller överensstämmer inte med avtalet), är säljaren skyldig att stå för alla kostnader i samband med reklamationen, inklusive kostnaderna för att returnera varan från konsumenten till säljaren.
- Återbetalning av leveranskostnader: Om kunden returnerar en defekt vara inom ramen för reklamationen, är säljaren skyldig att inte bara återbetala hela priset för varan, utan även transportkostnaderna som kunden betalade för leveransen av varan. Detta inkluderar även kostnader som konsumenten har haft för att returnera den defekta varan till säljaren. Det är nödvändigt att kunden skickar ett bevis på transportkostnaderna som har uppstått för att returnera varan.
- Ersättningsvara eller reparation: Om säljaren reparerar varan eller byter ut den mot en ny, ska alla relaterade kostnader inklusive transport bäras av säljaren.
- Om köparen har rätt till byte av varan eller rätt att återkalla avtalet (återbetalning av produktens köpesumma), beror det på köparen vilken av dessa rättigheter han gör gällande. När han väl har gjort gällande en av dessa rättigheter hos säljaren kan han inte längre ensidigt ändra detta val.
- Vid utövande av reklamation utfärdar säljaren ett bevis på reklamationen till köparen. Om reklamationen görs via e-post eller online reklamationsformulär är säljaren skyldig att utfärda bevis på reklamationen omedelbart, annars utan onödigt dröjsmål, men senast tillsammans med beviset på hanteringen av reklamationen. Bevis på reklamationen behöver inte utfärdas om köparen har möjlighet att bevisa reklamationen på annat sätt.
- Om reklamationen är berättigad: (till exempel varan är skadad, fungerar inte eller överensstämmer inte med avtalet), är säljaren skyldig att stå för alla kostnader i samband med reklamationen, inklusive kostnaderna för att returnera varan från konsumenten till säljaren.
Sätt att hantera reklamationer
- Hantering av reklamation innebär avslutning av reklamationsprocessen på ett av följande sätt:
- överlämnande av den reparerade produkten,
- byte av produkten,
- återbetalning av produktens köpesumma,
- utbetalning av en rimlig rabatt på produktens pris,
- skriftlig uppmaning att ta emot prestation eller
- motiverat avslag på reklamationen.
- Baserat på köparens beslut om vilken av de rättigheter som härrör från säljarens ansvar för fel han gör gällande, bestämmer säljaren sättet att hantera reklamationen, och det:
- omedelbart,
- senast inom 3 arbetsdagar från dagen för reklamationen (i komplicerade fall) eller
- senast inom 30 dagar från dagen för reklamationen (i motiverade fall, särskilt om det krävs en komplicerad teknisk bedömning av produktens tillstånd).
- Efter att ha bestämt sättet att hantera reklamationen hanterar säljaren reklamationen omedelbart, i motiverade fall senare, men hanteringen av reklamationen får inte ta längre tid än 30 dagar från dagen för reklamationen. Efter att tidsfristen för hantering av reklamationen har löpt ut utan resultat har köparen rätt att återkalla avtalet eller har rätt att byta produkten mot en ny produkt.
- Säljaren är skyldig att utfärda ett skriftligt dokument om hanteringen av reklamationen senast inom 30 dagar från dagen för reklamationen.
- Hanteringen av reklamationen påverkar inte köparens rätt till skadestånd enligt lag nr. 294/1999 Samling om ansvar för skada orsakad av en defekt produkt i dess gällande lydelse.
- Om reklamationen är berättigad (till exempel varan är skadad, fungerar inte eller överensstämmer inte med avtalet), är säljaren skyldig att stå för alla kostnader i samband med reklamationen, inklusive kostnaderna för att returnera varan från konsumenten till säljaren.
- Återbetalning av leveranskostnader: Om kunden returnerar en defekt vara inom ramen för reklamationen, är säljaren skyldig att inte bara återbetala hela priset för varan, utan även transportkostnaderna som kunden betalade för leveransen av varan. Detta inkluderar även kostnader som konsumenten har haft för att returnera den defekta varan till säljaren. Det är nödvändigt att kunden skickar ett bevis på transportkostnaderna som har uppstått för att returnera varan.
- Ersättningsvara eller reparation: Om säljaren reparerar varan eller byter ut den mot en ny, ska alla relaterade kostnader inklusive transport bäras av säljaren.
Alternativ tvistlösning
- Om köparen - konsumenten inte är nöjd med det sätt på vilket säljaren har hanterat hans reklamation eller om han anser att säljaren har brutit mot hans rättigheter, har han rätt att vända sig till säljaren med en begäran om rättelse.
- Om säljaren svarade nekande på begäran om rättelse eller inte svarade inom 30 dagar från dagen för dess sändning, har köparen rätt att lämna in ett förslag till alternativ tvistlösning till en enhet för alternativ tvistlösning enligt bestämmelsen i § 12 i lag nr. 391/2015 Samling om alternativ tvistlösning för konsumenter och om ändring och komplettering av vissa lagar.
- Den behöriga enheten för alternativ tvistlösning för konsumenter är Slovakiska handelsinspektionen eller annan auktoriserad juridisk person som är registrerad i listan över enheter för alternativ tvistlösning som förs av Slovakiens ekonomidepartement. Köparen har rätt att välja vilken av de angivna enheterna för alternativ tvistlösning för konsumenter han vänder sig till.
- Köparen kan använda plattformen för online tvistlösning, som är tillgänglig på webbplatsen som inrättats av Europeiska kommissionen, för att lämna in ett förslag till alternativ tvistlösning.
Slutbestämmelser
Denna reklamationspolicy gäller från och med 01.11.2018 och upphäver giltigheten av tidigare reklamationspolicyer. Denna reklamationspolicy finns tillgänglig på säljarens säte och på säljarens webbplatser.